Keburukan Intermittent Fasting Yang Ramai Tidak Tahu

Ramai yang buat Intermittent Fasting kan? Minggu lepas Kak Rai sempat menghadiri satu seminar kesihatan oleh Dr. Redza Rahman yang merupakan seorang Genomics Scientist yang membuat kajian tentang nutrigenomics. 

Apa itu Nutrigenomics?

Nutrigenomics ialah kajian tentang bagaimana makanan mempengaruhi gen seseorang dan bagaimana gen seseorang mempengaruhi cara tubuh bertindak balas terhadap makanan. 

Nutrigenomics digunakan untuk mengetahui lebih lanjut tentang cara gen dan diet bersama boleh menjejaskan kesihatan seseorang dan risiko mendapat penyakit. Ia juga boleh membantu mencari cara baharu untuk mencegah dan merawat penyakit menurut National Cancer Institute.

Autophagy dan IF

Autophagy adalah satu proses penting dimana ia dirangsang apabila tubuh badan berada dalam keadaan LAPAR. Contohnya apabila tubuh sedang berpuasa untuk tempoh 8-10 jam. Apabila sedang berpuasa, proses Autophagy akan memecahkan protein dan komponen yang telah rosak dan menggunakannya semula untuk menghasilkan tenaga.

Kajian Autophagy ini di jumpai oleh seorang ahli sains Jepun, Yoshinori Ohsumi. Telah dianugerahkan Hadiah Nobel dalam Fisiologi atau Perubatan untuk penemuannya tentang bagaimana sel tubuh mengalami proses kitar semula yang dikenali sebagai AUTOPHAGY iaitu, istilah Yunani untuk “Makan Dengan Sendiri”. 

Carta yang menunjukkan bagaimana sistem badan berkerja ketika berpuasa.
Proses Autophagy hanya berlaku apabila berpuasa melebihi 17 jam. 

Keburukan Intermittent Fasting

Intermittent Fasting sangat popular di kalangan mereka yang ingin menurunkan berat badan dengan mudah. Namun begitu, ada satu keburukan IF yang ramai tidak tahu.

Apabila seorang individu melakukan Intermittent Fasting yang melalui satu tahap Autophogy sebenarnya boleh mengurangkan tahap kolagen type 1 sebanyak 90% di dalam tubuh.

Apakah Kolagen Type 1?

Kolagen type 1 berkaitan dengan :

  • Rambut
  • Skin
  • Kuku
  • Organ
  • Tulang
  • Ligamen

Ketika seseorang individu melakukan IF yang mencapai tahap autophagy, maka proses kehilangan kolagen type 1 akan berlaku. 

Takut tak? Ramai yang tidak tahu ‘dark side of IF’ ini. Syukurlah Kak Rai tahu awal mengenai ini. Apa yang akan berlaku jika kekurangan kolagen dalam badan? Yang ini, nanti Kak Rai buat entry lain yer.

Adakah IF tidak bagus untuk menurunkan berat badan?

Bagus, tetapi perlu pastikan mengambil collagen sekali untuk menampung kerosakan collagen yang berlaku ketika IF ini. Suplement terbaik boleh menyokong proses ini.

Dah tahu kan? Jom pastikan berat turun, kesihatan tidak terganggu.

Apapun perlu fahami tujuan utama nak buat Intermittent fasting, kemudian cari kaedah yang paling sesuai untuk anda. Ambil supplemen yang bersesuaian dengan fokus anda, Kak Rai cadangkan anda amalkan supplement terbaik Shaklee, sebab Kak Rai dan keluarga dah amalkan sejak 10 tahun dahulu.

Jom sertai keluarga Shaklee kami hari ini!

Promo Set Hello New You untuk anda!

Boleh hubungi Kak Rai untuk dapat suplemen terbaik. Kak Rai akan bantu untuk membuat pilihan.

3 Replies to “Keburukan Intermittent Fasting Yang Ramai Tidak Tahu”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *